Het is niet zoals het lijkt

3 augustus 2015 - Valence, Frankrijk

alle alarmbellen rinkelen op het dashboard van een wat oudere 'Franse dame' met ruim 200000km op de teller, gezin + belading en nog een huisje op wielen hobbelt er achteraan. Met de meter ver in het rood gestopt op de vluchtstrook nabij Valence. Afgesleept door een depaneur (wij mogen in Frankrijk niet helpen op de snelweg) Deze geeft aan na het weekend te kunnen kijken naar de auto..... Maar daarvoor zijn wij er natuurlijk. Een vriendelijk telefoontje van Victor - planner meldkamer AlC LYON - naar de depaneur en ik kan aan de slag op terrein van de depaneur. Geen lekkage bij eerstgenoemde, waterpomp is net nieuw, een wat zuinige doorstroming doet mij de thermostaat bekijken (klep die de doorstroom van de koelvloeistof regelt naar de radiateur) Yep, deze is defect, met een trucje zorg ik er voor dat deze permanent open blijft staan "de Afrika stand" . De boel weer op z'n plaats grmonteerd, koelvloeistof aangevuld, warm laten draaien en de bestuurder nog laten proefrijden. Oké! Bon Voyage, in dit geval terug naar Nederland.
Uurtje later kan ik het toch niet laten om de klant te bellen, als je hier werkt krijg je dat er ook bij, het liefst wil je leden die je helpt helemaal begeleiden naar huis als vadertje overste de wegenwacht :-) Maar deze keer niet voor niks, vrouw van gezin neemt op, lichtelijk in paniek, "hij doet weer raar, alles rood en motorstoringkamp aan, wat nu?!" Ik vraag of de kachel warm wordt, zo ja dan is er voldoende koelwater....uh, ja...aan de andere kant van de lijn. Ik vraag of de mensen gewoon rustig willen doorrijden naar de 1e afslag, veilig van die drukke peage af. We spreken af daarna weer contact op te nemen. Die avond slaan ze de tent, pardon caravan op, op een camping nabij Lyon. De volgende morgen gaat wegenwacht Emile een kijkje nemen hij zit daar namelijk vlakbij. Ik vertel hem wat ik allemaal gedaan heb, verwacht geen gekke dingen, maar dat de mensen erg ongerust zijn. Emile checkt alles, laat de motor van de auto héél lang draaien en meet zelfs de motortemperatuur met infrarood gereedschap. De temperatuursensor van de motor blijkt een andere waarde door te geven dan dat de motor daadwerkelijk van temperatuur is. M.a.w. de motor doet het prima, temperatuur 90℃, maar binnen schreeuwt het dashboard 130℃ ! 't is dus niet wat het lijkt......
Bestuurder wordt door Emile geïnstrueerd, rest van het gezin gerustgesteld en verder kan de reis naar huis!

1. Annelies:
    6 augustus 2015
    hoi dr.wegenwacht, ik vind het toch wat hoor, jullie zijn net dokters maar dan van auto,s ha, ha. leuke verhaaltjes, ik zou een boek gaan schrijven,, de belevenissen van een wegenwacht,, bestseller! of ben ik dan toch weer gewoon een ,,trotse moeder,,?
  2. Erna:
    9 augustus 2015
    Super hoor Paulus wat jij en jouw collega's doen ! Wij gaan donderdag a.s. naar Frankrijk en het is echt een geruststellende gedachte dat we ANWB lid zijn ha ha ......
    Nog veel plezier en mooie avonturen daar ! XX Liefs Erna
  3. Joyce:
    10 augustus 2015
    Wij gaan van de zomer gewoon naar Zeeland, maar als ik dit zo lees zou ik er bijna voor naar Frankrijk gaan :-D!
    Super leuk zo'n reddende engel die je helpt in geval van nood en zijn uiterste best doet om uitstekende service te verlenen!
    Goed bezig Paul! dikke kussen